Skab de bedste rammer for en god opsigelse

En opsigelse er altid en kedelig affære. Særligt for den medarbejder, der bliver afskediget. Men gøres det med respekt, værdighed og empati, kan opsigelsen gennemføres på en mere behagelig måde. Det kan jeg hjælpe dig med at sikre.
Portræt af Britt Thomsen fra HR-Administration

Skab de bedste rammer for en god opsigelse

En opsigelse er altid en kedelig affære. Særligt for den medarbejder, der bliver afskediget. Men gøres det med respekt, værdighed og empati, kan opsigelsen gennemføres på en mere behagelig måde. Det kan jeg hjælpe dig med at sikre.

De færreste opsigelser er lykkelige

Derfor kan du nemt gøre dem endnu værre.
Personer ved bord læser ansættelseskontrakt

Rådgivning og
sparring

Få en risikovurdering af de forskellige muligheder i den konkrete situation.
Mand i hvid skjorte og kvinde i rød skjorte holder møde ved bord

Udarbejdelse af opsigelsen

Få udarbejdet en opsigelse, der både er respektfuld og overholder lovgivningen.

Praktisk
gennemførsel

Få hjælp til den praktiske udførsel af større eller mindre opsigelsesrunder.

Få håndteret opsigelsen på den bedste måde

Både for medarbejderen og din virksomhed.

Forberedelse

Jeg hjælper dig med at forberede opsigelsen, og sikrer, at den overholder lovgivningen.

Den svære samtale

Jeg kan forberede dig på eller bistå ved den svære samtale med medarbejderen.

Opfølgning

Få udarbejdet kommunikation til medarbejderne, og lagt en plan for opsigelsesperioden.

Få rådgivning og bistand
til alle opsigelsens faser

Med HR-Administration får du en erfaren sparringspartner, der kan rådgive, stå for planlægningen af og bistå gennem hele opsigelsesforløbet.
Mand i hvid skjorte snakker i mobiltelefon
Kvinde arbejder på computeren

Opsigelser er en uundgåelig del af vores arbejdsliv

De fleste har oplevet at blive opsagt på et eller andet tidspunkt i deres karriere.

Men det er de færreste, som bliver det på grund af deres evner.

Mere end 95 % af alle afskedigelser skyldes udefrakommende forhold, eller nødvendige ændringer i den virksomhed, vi er ansat i.

Derfor er det vigtigt, at du skaber en så respektfuld opsigelsesprocedure som muligt.

For rygter om dårlige opsigelsesforløb spredes nemt. Og nogle gange bliver der også plads til, at du kan gensætte medarbejdere igen.

Derfor er det bedst, at enhver afskedigelse foregår så respektfuldt som muligt.

Få 20 års erfaring til at skabe den gode opsigelse for dine medarbejdere

I de mere end 20 år jeg har arbejdet inden for HR, har jeg været involveret i et trecifret antal afskedigelser i danske virksomheder inden for mange forskellige brancher.

Og som selvstændig HR-konsulent, er jeg nødt til hele tiden at holde mig opdateret med lovgivningen, gældende praksis og best practice – også inden for opsigelse af medarbejdere.

Derfor kan jeg hjælpe dig til at skabe de bedste rammer for den gode opsigelse. Både af en enkelt medarbejder eller ved større opsigelsesrunder.

Så uanset om opsigelsen skyldes medarbejderen, udefrakommende forhold eller ændringer i din virksomhed, kan jeg sikre, at lovgivningen bliver overholdt, og forløbet bliver så tåleligt som muligt for alle parter.

Mand i hvid skjorte snakker i mobiltelefon

Opsigelser er en uundgåelig del af vores arbejdsliv

De fleste har oplevet at blive opsagt på et eller andet tidspunkt i deres karriere.

Men det er de færreste, som bliver det på grund af deres evner.

Mere end 95 % af alle afskedigelser skyldes udefrakommende forhold, eller nødvendige ændringer i den virksomhed, vi er ansat i.

Derfor er det vigtigt, at du skaber en så respektfuld opsigelsesprocedure som muligt.

For rygter om dårlige opsigelsesforløb spredes nemt. Og nogle gange bliver der også plads til, at du kan gensætte medarbejdere igen.

Derfor er det bedst, at enhver afskedigelse foregår så respektfuldt som muligt.

Kvinde arbejder på computeren

Få 20 års erfaring til at skabe den gode opsigelse for dine medarbejdere

I de mere end 20 år jeg har arbejdet inden for HR, har jeg været involveret i et trecifret antal afskedigelser i danske virksomheder inden for mange forskellige brancher.

Og som selvstændig HR-konsulent, er jeg nødt til hele tiden at holde mig opdateret med lovgivningen, gældende praksis og best practice – også inden for opsigelse af medarbejdere.

Derfor kan jeg hjælpe dig til at skabe de bedste rammer for den gode opsigelse. Både af en enkelt medarbejder eller ved større opsigelsesrunder.

Så uanset om opsigelsen skyldes medarbejderen, udefrakommende forhold eller ændringer i din virksomhed, kan jeg sikre, at lovgivningen bliver overholdt, og forløbet bliver så tåleligt som muligt for alle parter.

De 3 trin til en bedre opsigelse

– med hjælp fra HR-Administration:

Book tid til sparring

Så ringer jeg, giver et godt råd helt gratis – og en pris på, hvad det koster, hvis jeg skal lave det.

Få skabt et godt grundlag

– for en opsigelse, som overholder lovgivningen, og sker med respekt for den enkelte.

Få et bedre eftermæle

– fordi medarbejderen fik et værdigt opsigelsesforløb og gode vilkår for at komme videre.

Den gode opsigelse

De fleste opsigelser kan håndteres på en god måde.

For det er indiskutabelt, at følgerne af en opsigelse aldrig er gode, for den som mister sit job.

Men det er ikke det samme som at sige, at en opsigelse ikke kan gennemføres og håndteres på en god måde.

Det kræver, at du gør dig virkelig umage, og er opmærksom på alle dele af processen både før, under og efter selve opsigelsen.

Respekt, værdighed og empati

De fleste ledere og ejere, jeg har mødt i de 20 år, jeg har arbejdet med HR, har et oprigtigt ønske om at gøre tingene ordentligt og med den størst mulige respekt, værdighed og empati for den afskedigede.

Men det er bare ikke så nemt, som det lyder.

De fleste ledere og ejere, jeg har mødt i de 20 år, jeg har arbejdet med HR, har et oprigtigt ønske om at gøre tingene ordentligt og med den størst mulige respekt, værdighed og empati for den afskedigede.

Men det er bare ikke så nemt, som det lyder.

Forud for enhver opsigelse skal du gøre dit forarbejde grundigt og nøje overveje, hvilken begrundelse der ligger bag. Samt hvilke omstændigheder der gør sig gældende i netop den specifikke situation.

Særligt når det drejer sig om opsigelser begrundet i medarbejderens forhold, er der en lang række forpligtelser, varsler, etc. som skal overholdes. Herunder f.eks. at advarsler er givet på korrekt vis.

I andre tilfælde kan den pågældende medarbejder være særligt beskyttet.

Der er med andre ord mange juridiske faldgruber, når en medarbejder skal opsiges. Træder du forkert, risikerer du pludselig at stå med en kedelig sag om usaglig afskedigelse.

Det kan i værste fald ende med retssag, og krav om betaling af bod. Samt give både din virksomhed og dig selv et alvorligt hak i jeres omdømme.

En anden situation kan være, at du i din virksomhed står overfor en større nedskæring. F.eks. nedlukning af en afdeling eller måske ligefrem en afskedigelse af alle på grund af ophør.

Det kan også være udefrakommende begivenheder – som f.eks. en coronapandemi – som pludselig skaber en usikker situation, hvor det sikreste er at opsige et større antal medarbejdere.

Ved opsigelse af mange medarbejdere på en gang skal du være særlig opmærksom på, at der kan gælde strengede krav

F.eks. hvis du opsiger et større antal medarbejdere over en kortere periode. Så kan du blive omfattet af strammere regler for varsling og have pligt til forhandling samt anmeldelse til det regionale arbejdsmarkedsråd.

Endelig bør du altid gøre en ekstra indsats for at hjælpe de afskedigede, når du afskediger mange medarbejdere på en gang.

For med mange ledige hænder med den samme erfaring, kan det blive sværere for den enkelte af finde et nyt job.

Derfor gør du både de afskedigede og dit og firmaets renommé en tjeneste, ved at tilbyde hjælp til at finde et nyt job – eller hjælp til omskoling. Også selv om du ikke er forpligtet til det.

Endelig er der de medarbejdere, som selv siger op. Her misser mange virksomheder en gylden mulighed for at rette op på eller skabe bedre forhold, for dem der stadig er ansat. Inden det er for sent.

Ved at gennemføre en fratrædelsessamtale – også kaldet et exit-interview – får du som arbejdsgiver

mulighed for at få indblik i de konkrete årsager til, at medarbejderen har sagt op.

På den måde kan der også komme noget godt ud af det, når det er medarbejderen, som ”afskediger” dig og din virksomhed.

Blog

Da erfaring gik af mode – del 3 af 3

Noget kunne tyde på, at rekrutteringsfirmaer og headhuntere er under pres fra deres kunder. Arbejdsgiverne ønsker yngre profiler. Arbejdsgiverne ønsker ikke at ansætte modne medarbejdere med mange år på arbejdsmarkedet.

Læs mere
ældre mand arbejder hårdt

Da erfaring gik af mode – del 2 af 3

Jeg er ingenlunde ekspert på emnet og kan heller ikke påstå, at jeg har noget som helst bevis på, at det forholder sig sådan. Jeg finder det blot interessant, at så mange af os faktisk vælger den vej og gør det med stor succes. For tilsyneladende er vores viden altså efterspurgt. Så hvad er vi ude i her?

Læs mere
portræt af ældre dame

Da erfaring gik af mode – del 1 af 3

Jeg blev for gammel i en alder af 45 år. Måske fordi min kommende chef troede, at jeg var færdig med at lære? Måske fordi min kommende chef mente, at jeg var overkvalificeret? Måske pga. en rygmarvsrefleks hos dem, der ansætter? Eller måske bare fordi mit hår er gråt?

Læs mere
Ung mand er blevet fyret

Vi taler for lidt om opsigelser

Jeg er blevet fyret tre gange i løbet af mit arbejdsliv. Min mand er blevet fyret to gange. Mine to bedste veninder er blevet fyret hhv. tre og fire gange. Den ene venindes mand er blevet fyret fem gange.

Læs mere
Grønt æble og orange appelsin

Kender du den lille forskel?

Ved du, at der er en hårfin balance mellem, hvornår der er tale om en selvstændig konsulent/freelancer og en medarbejder – og at det faktisk ikke er dig selv, der bestemmer, hvorvidt der er tale om det ene eller det andet?

Læs mere

Blog

Smæk ikke for hårdt med døren, når du afskediger en medarbejder

Braget kan afholde nye medarbejdere fra at gå ind af den.